Wim Stoppelenburg  geb. 1943, dirigent van 1998-2005

 

In september 1998 treedt Wim Stoppelenburg aan als dirigent van het Toonkunstkoor.  Daarmee heeft het koor een veelzijdig musicus gecontracteerd. Die veelzijdigheid blijkt al uit zijn studies: achtereenvolgens in Rotterdam, Groningen, Amsterdam en Hilversum studeert hij schoolmuziek, piano, altviool, koor- en orkestdirectie, en  hij volgt dirigentencursussen in Salzburg en Wenen. Daarnaast ontwikkelt hij zich autodidactisch tot componist.
In Nederland dirigeert hij het Oratoriumkoor van Assen, het Overijssels Philharmonisch Orkest in Zwolle en de studentenorkesten van Groningen en Enschede. Voor deze gezelschappen arrangeert hij veel muziek.  Vanuit dit arrangeren groeit hij uit tot componist met een breed oeuvre dat inmiddels meer dan 100 werken omvat. Op zijn naam staan symfonieën en liederencycli, kamermuziek en opera’s, koorwerken en pianomuziek. Deze muziek voert hij met regelmaat zelf uit, vaak als pianist bij het begeleiden van zijn zingende dochter(s).

In  het jaar waarin hij Toonkunstkoor Heerenveen onder zijn hoede krijgt, eert de provincie Drenthe hem met de Culturele Prijs van deze provincie. Voor Willem Stoppelenburg betekent het erkenning van zijn muzikale veelzijdigheid, speciaal  zijn prestaties als componist, die voor hem  steeds meer centraal komen te staan.  De prijs valt hem te beurt omdat hij zich naast het componeren breed inzet voor het muziekleven. Hij is voorzitter van de Stichting Noordelijke Componisten en is actief als algemeen muziekpedagoog, publicist en essayist, producer en recensent. ‘Ambassadeur van het Drentse muziekleven’, dixit Relus ter Beek, commissaris van de koningin van Drenthe, die hem de prijs overhandigt.

Concerten van Toonkunstkoor Heerenveen o.l.v. Willem Stoppelenburg

1999
4 mei, herdenkingsconcert
W.A. Mozart, Requiem
W.A. Mozart, Maurerische Trauermusik (arr. W. Stoppelenburg)
begeleiding  Nieuw Philharmonisch Orkest

26 november, Liederen en aria’s van diverse componisten, en de Messe Solennelle (St. Cecilia) van Ch. Gounod in een bewerking voor piano en orgel van W. Stoppelenburg

2000 
13 april,  J.S. Bach, Johannes Passion met het Nationaal Philharmonisch Orkest

2001 
16 februari,  J. Haydn, Die Jahreszeiten met het Nieuw Philharmonisch Orkest
26 oktober,  Leos  Janácek, Dagboek van iemand die verdween; Mis in Es; Rikadla;
Dvorák, Zes Moravische Volksliederen (bewerking L. Janácek), met begeleiding door  orgel, piano en klarinet

2002  
4 mei, Herdenkingsconcert
Franz Lizst, Via Crucis
J.S. Bach, Kantate 106 ‘Actus Tragicus’  m.m.v. Collegium Musicum Groningen
21 en 22 november, G.F. Handel, Messiah; begeleiding Nationaal Philharmonisch Orkest

2003 
24 oktober,  Vivaldi, Gloria; en Henry Purcell, Dido and Aeneas, begeleiding Nationaal Philharmonisch Orkest

2004 
4 april, J.S. Bach, Johannes Passion, begeleiding Nationaal Philharmonisch Orkest
10 december, ‘Adventsconcert’ met werken van Max Bruch, O. Respighi, Francis Poulenc, Alphons Diepenbrock, en de Bede uit Elkerlyc. Met medewerking van de Holland Wind Players en het Grieg Pianoduo.

2005 
4 mei Herdenkingsconcert
M. Duruflé, Requiem opus 9, met begeleiding van cello en orgel.

Eind 2005 nemen koor en dirigent vrij abrupt afscheid van elkaar. Zeven jaren met mooie concerten blijken voldoende. De componist en impressario in Stoppelenburg vragen meer tijd en inzet dan hij voor het  dirigentschap kan opbrengen. Het toont  waarin hij in de loop van zijn carrière groter is geworden, en wat  hij in de eerste plaats wil zijn: componist.

Zie ook:  https://www.willemstoppelenburg.com

Onze sponsors:

Login voor leden

Als lid van het Toonkunstkoor hebt u toegang tot het besloten deel van de website. U kunt hieronder inloggen met deze gegevens.